marketingplan fit for free

 

Marketingplan Fit For Free

1.inleiding

op dit moment zijn er vooral veel jongeren in de sportschool Fit For Free hierdoor heeft Fit For Free ook zijn imago. Het imago moet veranderen doordat we de sportschool ook toegankelijk maken voor de 65 plus doelgroep. Er moeten hiervoor in en om de sportscholen een aantal dingen veranderd worden om dit doel te behalen.

Fit for free interne feiten

  1. Bij fit for free kan je sporten vanaf €9,95
  2. Bij fit for free kan je gebruikmaken van een personal trainer
  3. Bij fit for free heb je een rijke keuze aan groepslessen
  4. Fit for free maakt gebruik van de meest gebruiksvriendelijke fitnessapparaten
  5. Bij fit for free kan je gebruik maken van de dames- en herenkleedkamer
  6. Bij fit for free kan je gebruikmaken van de zonnebank tegen een betaling
  7. Elk fit for free filiaal is in bezit van een koffiecorner
  8. Bij fit for free kan je gebruikmaken van een kluisje tegen een betaling
  9. Met een fit for free abonnement kan je gebruikmaken van alle 78 filialen in nederland.
  10. Fit for free is verkozen tot fitnessketen van het jaar 2014-2015
  11. Fit for free is van maandag t/m vrijdag van 07:00 tot 23:00 geopend. En zaterdag en zondag van 09:00 tot 16:00.
  12. Fit for free heeft verschillende social media uitingen zoals instagram, facebook en youtube.
  13. Bij fit for free kan je kiezen uit verschillende abonnementen die verschillen in bijvoorbeeld de periode dat je abonnement loopt.
  14. Fit for free heeft een eigen app ontwikkeld voor de mobiel.
  15. Fir for free heeft de meeste filialen in Rotterdam gevestigd
  16. Inschrijf geld bij fit for free bedraagt €25,-
  17. Bij fit for free mag je vanaf 16 jaar een eigen fitness abonnement afsluiten en zelfstandig sporten. Van 12-16 jaar moet je onder begeleiding sporten
  18. Op 13 augustus 2005 werd de eerste fit for free filiaal geopend in Capelle a/d IJsel
  19. Fit for free heeft clubs in Nederland, België, Polen, Engeland én Brazilië
  20. Bij fit for free is het mogelijk om een keer gratis proef te trainen.
  21. Als lid van fit for free kan je profiteren van kortingen van uiteenlopende producten en diensten

Fit for free externe feiten

  1. Mensen verwachten meer luxe in sportscholen.
  2. De groei van fitnesscentra’s is de afgelopen jaren flink afgenomen
  3. Steeds meer mensen zijn opzoek naar goedkope fitnesscentra.
  4. Klanten eisen personeel met kennis over sport en lichaam.
  5. Fitnessen is de meest beoefende sport van ons land.
  6. In de sportbranche is zeer veel concurrentie. Vooral onder de goedkope sportscholen.
  7. De consumenten van 20 jaar of ouder daarvan gaat 24% wel eens naar een fitnesscentrum.
  8. Het aantal 55+ in de sportbranche neemt behoorlijk toe de laatste jaren.
  9. Wekelijks worden er vier miljoen bezoeken afgelegd aan een fitnesscentrum.
  10. Veel fitnesscentra gaan vernieuwen of uitbreiden.
  11. Gemeentes worden overladen met verzoeken voor het vestigen van fitnesscentra op de meest uiteenlopende locaties.
  12. Op technologisch gebied in de fitnessbranche ontstaan ieder jaar weer nieuwe ontwikkelingen en trends.
  13. Er geld een wet voor het verlengen en afmelden van een abonnement
  14. Veel mensen sporten voor hun gezondheid,
  15. Fitness kan je sociale leven verbeteren
  16. Fitness versterkt je hart
  17. Het belangrijkste gevolg voor ondernemers in deze branche is dat er overaanbod dreigt.
  18. Naast de contributiegelden heeft een fitnesscentum ook andere inkomstbronnen, zoals horecaopbrengsten.
  19. Sportscholen raken 50% van hun klanten kwijt in zomermaanden.
  20. In 2020 zal naar verwachting 20% van de bevolking zijn aangesloten bij een fitnesscentrum.
  21. Gekwalificeerd personeel met de juiste aandacht voor de klant is schaars.

 

swot analyse fit for free

strengts:

  1. Bij fit for free kan je sporten vanaf €9,95
  2. Met een fit for free abonnement kan je gebruik maken van alle 78 filialen in Nederland
  3. Als lid van fit for free kan je profiteren van kortingen van uiteenlopende producten en diensten

Weaknesses

  1. Doordat het een goedkope sportschool is het erg druk.
  2. Veel producten in de sportschool zijn tegenbetaling
  3. Door de goedkope prijzen veel jongeren, daarom een bepaalde imago

Opportunities

  1. De 55+ in de sportbranche neemt toe
  2. Gekwalificeerd personeel is schaars, maar wil te vinden in fit for free
  3. Invloed van internet wordt steeds groter zoals instagram, Facebook en YouTube.

Threats

  1. Er is veel concurrentie
  2. Sportscholen raken 50% van hun klanten kwijt in de zomermaanden
  3. Er geld een wet voor het verlengen en afmelden van een abonnement dit kan consument weerhouden van het afsluiten van een abonnnement
  1. product-marketing combinatie

Fit For Free wilt de sportscholen ook toegankelijk maken voor de 65 plussers. Op dit moment bevinden zich vooral jongeren en hier moet verandering in komen.

De doelgroep 65+ zijn wat oudere mensen die niet naar de sportschool gaan om zware gewichten te heffen maar om nog enigszins fit te blijven en zullen ook niet iedere dag naar de sportschool komen. Het grootste gedeelte van de doelgroep werkt ook niet meer en heeft daarom ook veel vrije tijd en kan daardoor overdag naar de sportschool. Ouderen vinden het fijn om met leeftijdsgenoten te sporten dus is het misschien fijn om bijvoorbeeld voor een paar dagen in de week een ochtend vrij te houden speciaal voor ouderen. Of aparte groepslessen voor alleen 65 plussers. Niet alleen zouden de ouderen het fijn vinden als de abonnementhouders ouder zullen zijn. Maar ook het personeel.

  1. marketingdoelstelling

in het eerste jaar beredeneer ik dat 3% van de abonnementhouders 65+ is.

  1. positionering

Fit For Free wordt nu gezien als een sportschool die voor iedereen betaalbaar is, een goedkope sportschool dus. En een sportschool waar vooral jongeren komen. hier moet verandering in komen. Fit For Free wilt een andere doelgroep benaderen de 65 plussers. Dit moet zorgen voor een andere uitstraling van de sportschool. Een sportschool voor iedereen voor aan lage prijs. Ook willen ze uitstralen dat ze net iets meer doen voor de 65+ dan de andere sportscholen. Dit is wat Fit For Free onderscheidt van de concurrent.

  1. marketingmix

Product:

De 65 plussers hebben andere behoeftes als ander doelgroepen.

Ze doen niet aan krachttrainen, het is beter om voor de doelgroep genoeg cardio apparatuur en groepslessen. Er kunnen bijvoorbeeld groepslessen plaatsvinden voor alleen 65 plussers, dit omdat ze dan met hun eigen leeftijdsgenoten op hun eigen tempo kunnen sporten. De 65 plussers gaan dan ook naar de sportschool om af en toe in beweging te zijn en te kunnen socializen. Ook hebben de 65 plussers ook de behoefte om rustig kunnen zitten in een koffiecorner.

Prijs:

De meeste 65 plussers gaan waarschijnlijk geen gebruikmaken van onbeperkt sporten. Ze gaan alleen een paar keer in de week naar de sportschool om af en toe nog in beweging te zijn. Daarom is het goed als er aangepast 65+ abonnement komt. Dit abonnement zal dan bijvoorbeeld alleen door de week van 09:00 tot 16:00 kunnen zijn en dat ze dan maximaal 3 keer per week mogen komen. voor een aangepaste prijs. Dit abonnement zal dan een 1-jarig abonnement zijn voor €7,95.

Plaats:

Op de locaties moet het goed toegankelijk zijn voor de 65 plussers. Deze doelgroep komen vaak met de auto, dit betekent dat er genoeg parkeerplekken moeten zijn.

Ook is het handig dat er bijvoorbeeld een lift om het makkelijk toegankelijk te maken voor de 65 plussers.

Promotie:

De doelgroep 65+ maak niet zo veel gebruik van social media en is daarom geen geschikte medium. Om de doelgroep te benaderen is het slim om offline marketing in te zetten. Het is dan slim om een samenwerking met een huisarts te maken. zij kunnen dan de patiënten doorsturen naar Fit For Free. Dit kan je ook doen met de fysio. Ook is flyers een goed medium. Dit kan gewoon in de post, supermarkten, apotheken en andere plaatsen waar de doelgroep vaak komt.

Personeel:

De 65 plussers vinden het niet fijn als er alleen personeel tussen de 20-30 aanwezig zijn om te helpen. Zij zullen het fijn vinden als er ook wat ouder personeel rondloopt. Dit is omdat zij vinden dat ze dan beter begrepen worden.

  1. actieplan
  • Ouder personeel inhuren
  • Aangepaste abonnementen voor 65+ invoeren
  • Aangepaste groepslessen voor 65+
  • goede cardio apparatuur aanschaffen voor 65+
  • zorgen voor genoeg parkeerplekken
  • koffiecorner
  • een samenwerking zoeken met bijvoorbeeld huisartsen en apotheken.
  • Genoeg gekwalificeerde begeleiding inschakelen speciaal voor de 65+
  • Virtuele lessen
  • Ochtend speciaal voor 65 plussers
  • Flyeren op plekken waar oudere regelmatig komen zoals apotheken en supermarkten.

 

  1. Geschatte omzet en kosten

Geschatte omzet:                                                                       €25.000

 

Geschatte kosten;

Personeel 2 extra personeelsleden                                       € -4.000

Extra apparatuur 5                                                                     € -6.000

Aanpassingen in en om het gebouw                                     € -5.000

 

Nettowinst                                                                                   €10.000

 

  1. Controle en bijsturing

 

  1. Bronvermelding

http://kerntaak.weebly.com/blog/externe-feiten-sportsc1-mensen-verwachten-meer-luxe-in-sportscholen2-de-groei-van-fitness-centras-is-de-afgelopen-jaren-flink-afgenomen3-steeds-meer-mensen-zijn-op-zoek-naar-goedkope-fitnesscentra4-klanten-eisen-personeel-met-kennis-over-sport

 

https://www.salusi.nl/10-feiten-over-fitness-dingen-die-je-moet-weten-over-sporten/

 

http://freefromschool.webklik.nl/page/overige-feiten-

 

http://freefromschool.webklik.nl/page/claudia-exterene-feiten-

 

https://www.fitforfree.nl/

 

 

 

 

Plaats een reactie