marketingplan david lloyd

Marketingplan David Lloyd

 Inleiding

Momenteel zijn de sportscholen van David Lloyd vooral toegankelijk voor mensen die wat meer willen uitgeven aan sporten en die iets meer luxe en faciliteiten willen.Door wat faciliteiten en de prijzen aan te passen wil ik meer 65 plussers aan te trekken.

 

Situatieanalyse David Lloyd

Interne feiten

  1. Je hebt toegang tot al onze fitnessapparatuur, altijd het nieuwste van het nieuwste.
  2. De meeste clubs beschikken over een zwembad en elke club heeft een natte spa (met o.a. een jacuzzi, sauna of stoomcabine) als aanvulling op jouw training en om je te helpen te ontspannen
  3. Kies uit een van onze zeven clubs
  4. Maak een keuze uit het ruime aanbod groepslessen
  5. Een aantal clubs heeft een grote hoeveelheid tennis-, badminton- of squashbanen
  6. Alle personal trainers zijn zeer gekwalificeerd en hebben zelf een uitgebreide training gevolgd.
  7. David Lloyd heeft 91 clubs in Europa waaronder 7 in Nederland, 1 in België, Spanje en Ierland en De nog eens 81 clubs in het Verenigd Koninkrijk.
  8. opzegtermijn bedraagt één kalendermaand nadat de startperiode van het lidmaatschap is afgelopen.
  9. Al onze tenniscoaches zijn gediplomeerd en gelicentieerd door de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB).
  10. David lloyd bestaat al langer dan 30 jaar.
  11. David lloyd heeft 450.000 leden en 6.000 medewerkers.
  12. David Lloyd is continu actief op zoek naar nieuwe manieren om een positieve bijdrage te leveren aan de gezondheid en welzijn van klanten.
  13. David lloyd heeft een grote team van hooggekwalificeerde gezondheid- en fitnessexperts, tennis- en zwemtrainers garanderen een warme, persoonlijke benadering.
  14. Al de medewerkers van David Lloyd ontvangen een gratis lidmaatschap voor onze clubs om een gezonde en actieve levensstijl te bevorderen.
  15. De clubs van David Lloyd vinden het milieu een belangrijk aspect en wordt er zo gehandeld dat de milieuprestaties hoog blijven.
  16. David Lloyd heeft niet alleen sportclubs maar ook o.a een spa en een harbour club
  17. Om een lidmaatschap aan te maken moet er een persoonlijke afspraak gemaakt worden.
  18. Bij David Lloyd wordt er echt gekeken naar de wensen en behoefte van de klanten
  19. In david Lloyd kan er door jong en oud gesport worden.
  20. in elke club bevindt zich een loungebar

 

Externe feiten David Lloyd

  1. consumenten verwachten meer luxe in sportscholen.
  2. De groei van fitnesscentra’s is de afgelopen jaren flink afgenomen
  3. Steeds meer mensen zijn opzoek naar goedkope fitnesscentra.
  4. Klanten eisen personeel met kennis over sport en lichaam.
  5. Fitnessen is de meest beoefende sport van ons land.
  6. In de sportbranche is zeer veel concurrentie. Vooral onder de goedkope sportscholen.
  7. De consumenten van 20 jaar of ouder daarvan gaat 24% wel eens naar een fitnesscentrum.
  8. Het aantal 65+ in de sportbranche neemt behoorlijk toe de laatste jaren.
  9. Wekelijks worden er vier miljoen bezoeken afgelegd aan een fitnesscentrum.
  10. Veel fitnesscentra gaan vernieuwen of uitbreiden.
  11. Gemeentes worden overladen met verzoeken voor het vestigen van fitnesscentra op de meest uiteenlopende locaties.
  12. Op technologisch gebied in de fitnessbranche ontstaan ieder jaar weer nieuwe ontwikkelingen en trends.
  13. Er geld een wet voor het verlengen en afmelden van een abonnement
  14. Veel mensen sporten voor hun gezondheid,
  15. Fitness kan je sociale leven verbeteren
  16. Fitness versterkt je hart
  17. Het belangrijkste gevolg voor ondernemers in deze branche is dat er overaanbod dreigt.
  18. Naast de contributiegelden heeft een fitnesscentum ook andere inkomstbronnen, zoals horecaopbrengsten.
  19. Sportscholen raken 50% van hun klanten kwijt in zomermaanden.
  20. In 2020 zal naar verwachting 20% van de bevolking zijn aangesloten bij een fitnesscentrum.
  21. Gekwalificeerd personeel met de juiste aandacht voor de klant is schaars.
  22. 65 plussers houden van wellness en spa´s
  23. 65 plussers zoeken meer luxe in sportscholen.
  24. Dalende lidmaatschapskosten maken dat Premium clubs meer waarde moeten creëren.

Swot analyse

Sterke punten

  1. Bij David Lloyd wordt er echt gekeken naar de wensen en behoefte van de klanten
  2. David Lloyd is continu actief op zoek naar nieuwe manieren om een positieve bijdrage te leveren aan de gezondheid en welzijn van klanten.
  3. David lloyd heeft een grote team van hooggekwalificeerde gezondheid- en fitnessexperts, tennis- en zwemtrainers garanderen een warme, persoonlijke benadering.
  4. De clubs van David Lloyd vinden het milieu een belangrijk aspect en wordt er zo gehandeld dat de milieuprestaties hoog blijven.

Zwakke punten

  1. Door dat het een sportschool is die niet geschikt is voor consumenten met een laag inkomen wordt David Lloyd afgesloten van een grote doelgroep.
  2. Davis Lloyd heeft meer 7 sportclubs in Nederland
  3. In het weekend zijn de sportclubs alleen van 09:00-17:00

Kansen

  1. 65 plussers zoeken meer luxe in sportscholen.
  2. Er is veel concurrentie onder de goedkope sportscholen, maar niet in de luxere sportscholen.
  3. Gekwalificeerd personeel met de juiste aandacht voor de klant is schaars, maar is wel aanwezig in de sportclubs van David Lloyd.

Bedreigingen

  1. Sportscholen raken 50% van hun klanten kwijt in zomermaanden.
  2. Gemeentes worden overladen met verzoeken voor het vestigen van fitnesscentra op de meest uiteenlopende locaties.
  3. Dalende lidmaatschapskosten maken dat Premium clubs meer waarde moeten creëren.

 

Product- marktcombinatie

 David Lloyd wilt de sportscholen ook toegankelijk maken voor de 65 plussers. Op dit moment bevinden er vooral consumenten die meer willen uitgeven aan sporten en daarbij ook veel luxe en faciliteiten verwachten. De doelgroep 65+ zijn wat oudere mensen die niet naar de sportschool gaan om zware gewichten te heffen maar om nog enigszins fit te blijven en zullen ook niet iedere dag naar de sportschool komen. Het grootste gedeelte van de doelgroep werkt ook niet meer en heeft daarom ook veel vrije tijd en kan daardoor overdag naar de sportschool. Ouderen vinden het fijn om met leeftijdsgenoten te sporten dus is er de mogelijkheid om bijvoorbeeld een aangepaste tijden voor de 65 plussers te organiseren, waarbij je een paar dagen in de week een ochtend vrij te houden speciaal voor ouderen. Of aparte groepslessen voor alleen 65 plussers. Niet alleen zouden de ouderen het fijn vinden als de abonnementhouders ouder zijn. Maar ook het personeel hierbij kan je dus denken aan ouder personeel aannemen.

  1. marketingdoelstelling

 Na het eerste jaar streven we ernaar dat het personeel die gericht is op 65 plussers is gestegen met 5%.

  1. positionering

David Lloyd wordt nu gezien als een sportschool die veel luxe en faciliteiten biedt. Dit zie je ook in de prijzen. Een sport school waarvan de prijzen hoger zijn dan het gemiddelde. David Lloyd wil voor de 65 plussers wat aanpassingen maken. Dit moet zorgen voor een andere uitstraling van de sportschool. Ook willen ze uitstralen dat ze net iets meer doen voor de 65+ dan de andere sportscholen. Dit is wat David Lloyd onderscheidt van de concurrent.

  1. marketingmix

Voorlopig advies 65+

Product:

De 65 plussers hebben andere behoeftes als ander doelgroepen. De 65 plussers zullen niet snel zware krachttrainingen beoefenen, zij hebben meer behoefte in cardiotrainingen zoals fiets en loopband. 65 plussers vinden het ook fijner om te kunnen sporten in groepen, dus veel variatie in groepslessen voor de 65 plussers. Dit omdat de 65 plussers op die manier met mensen van hun eigen leeftijd kunnen sporten op de juiste tempo. 65 plussers gaan niet alleen naar de sportschool om intensief te sporten maar ook om te socializen. Daarom is het nodig dat er iets van een koffiecorner aanwezig is in de sportclubs met een lounge gedeelte, zodat de 65 plussers hier rustig kunnen zitten en kunnen socializen. Dit heeft David Lloyd al en moet dit zeker behouden. Wel kunnen ze medisch apparatuur aanschaffen.

Prijs:

De meeste 65 plussers gaan waarschijnlijk geen gebruikmaken van onbeperkt sporten. Ze gaan alleen een paar keer in de week naar de sportschool om af en toe nog in beweging te zijn. Daarom is het goed als er aangepast 65+ abonnement komt. Dit abonnement zal dan bijvoorbeeld alleen door de week van 09:00 tot 16:00 kunnen zijn en dat ze dan maximaal 3 keer per week mogen komen. voor een aangepaste prijs. Van uitgaand dat de prijzen ongeveer tussen de €80-€90 liggen, wordt het abonnement ongeveer €40,-.

Zij kunnen dan van alle faciliteiten gebruikmaken, maar alleen in de tijden als hierboven vermeld en maximaal 3 keer per week.

Plaats:

Aan de locaties waar de clubs gelegen zijn kan er niks veranderd worden, wel is het een optie om meer sportclubs te openen. Nabij een buurt waar meer 65 plussers wonen.

Op de locaties moet het goed toegankelijk zijn voor de 65 plussers. Zij komen vaak met de auto, dit betekent dat er genoeg parkeerplekken beschikbaar moeten zijn.

Ook is het handig dat er bijvoorbeeld een lift is om het makkelijk toegankelijk te maken voor de 65 plussers.

Promotie:

De doelgroep 65+ maak niet zo veel gebruik van social media en is daarom geen geschikte medium. Om de doelgroep te benaderen is het slim om offline marketing in te zetten. Het is dan slim om een samenwerking met een huisarts te maken. zij kunnen dan de patiënten doorsturen naar Fit For Free. Dit kan je ook doen met de fysio’s. Ook is flyers een goed medium. Dit kan gewoon in de post, supermarkten, apotheken en andere plaatsen waar de doelgroep vaak komt.

Personeel:

Over het algemeen is het personeel in sportscholen vrij jong ( tussen de 20-30 jaar). De oudere doelgroep kan zich hierdoor niet helemaal op zijn gemak voelen of niet snel om advies kunnen vragen. Dit omdat zij vinden dat ze minder goed begrepen worden dan als ze tegen over een oudere personeelslid. Daarom moeten er dus meer ouder personeel aangenomen worden (rond 40). Hierdoor zullen de 65 plussers zich meer op hun gemak voelen.

  1. actieplan

 

  • Ouder personeel inhuren
  • Aangepaste abonnementen voor 65+ invoeren
  • Aangepaste groepslessen voor 65+
  • goede cardio apparatuur aanschaffen voor 65+
  • zorgen voor genoeg parkeerplekken
  • een samenwerking zoeken met bijvoorbeeld huisartsen en apotheken.
  • Genoeg gekwalificeerde begeleiding inschakelen speciaal voor de 65+
  • Virtuele lessen
  • Ochtend speciaal voor 65 plussers
  • Flyeren op plekken waar oudere regelmatig komen zoals apotheken en supermarkten.
  • Kantine met gezonde producten zoals smooties en gezonde maaltijden.
  1. Geschatte omzet en kosten

Geschatte omzet:                                                                                            €40.000

 

Geschatte kosten;

Personeel 2 extra personeelsleden                                                         € -4.000

Extra apparatuur 5                                                                                           € -6.000

Aanpassingen in en om het gebouw                                                       € -5.000

 

Nettowinst                                                                                                         €25.000

 

Feedback op marketingplan van Joaneva.

 

  1. De situatie analyse ziet er goed uit. Je ziet duidelijk het verschil tussen de interne en de externe feiten. Daarbij worden er ook een paar goede punten vermeld over de 65 plussers in de externe analyse.
  2. In de externe analyse wordt er vermeld dat er steeds minder mensen opzoek zijn naar dure sportscholen maar wel zoeken naar luxe. Dit kan niet helemaal omdat je voor luxe toch een hogere prijs zoekt.
  3. SWOT-Analyse ziet er ook goed uit alleen vind ik punt 3 van de sterke punten niet helemaal duidelijk. Het is een beetje vaag.
  4. in het voorlopig advies wordt er bij plaats aangegeven dat er een filiaal op een meer toegankelijke plek moet komen. Dit is niet helemaal realistisch en zorgt alleen maar meer voor kosten.

 

Plaats een reactie